Marketing je surov!

by ana.milanovic

I gazi preko bolesne dece i pretučenih žena

U naslovu sam citirala dobru prijateljicu Martinu Anđelković koja se profesionalno bavi social media marketingom, upravo zbog toga što je sa jedne strane u svetu savremenog biznisa to postala jedna velika istina, dok sa druge ona mic po mic zauzima mesto one čuvene Makijavelijeve – cilj opravdava sredstvo.

Jedan izuzetan primer ove “zamene teza” jeste i potez Istoka Pavlovića u akciji skupljanja novca za malu Tijanu koji se može nazvati i odličnim marketinškim primerom za to kako postići viral efekat, kako učiniti nešto “clickable” sadržajem i kako istovremeno “isprozivati” one kojima je važnije “ko je kome” u Velikom bratu nego koliko novca fali za transplantaciju srca osmogodišnje devojčice – istovremeno se može nazvati i licemernim pokušajem dokazivanja svoje pozicije “srpskog internet gurua”  i neetičkim stizanjem do cilja, koji ma kako da je važan ne sme postati alat za sopstvenu promociju i dokazivanje ličnih sposobnosti manipulisanja internet publikom.

Sa druge strane, ne mogu u potpunosti ni da osudim to “što je profesionalac iskoristio alate da u isto vreme poslovno unapredi svoj biznis profil i pomogne nekom drugom” bla bla bla…

MRŠ bre!

Lomljenje nogu je u modi ovog proleća, navalite dame i gospodo! Ljudska glupost i oholost nemaju granica ako živite u Srbiji – vašar stig’o.

ovce

I kad to zanemarim, sjajno je što mala Tijana ide na operaciju i što je javnost angažovana da učestvuje u humanitarnoj akciji i drago mi je zbog toga, i hvala svim “Istocima, Sergejima” i ostalima što slikaju uplatnice pa kače na Twitter, na tome što će mala da ode u Ameriku, delom zahvaljujući i njihovom angažovanju.

Ono što mi smeta jeste korišćenje svega toga kao pogonskog goriva za pokretanje raznih medijskih mašinerija, uključujući i saobraćaj na sajtu Istoka Pavlovića, kao i astronomsko visoku gledanost Velikog brata koji se uključio u akciju doniranjem novca od SMS glasova za isti cilj.

I da li, jebote životi smeju da zavise od nečijeg milosrđa, rijaliti emisija i onih koji uživaju u tim televizijskim izbljuvcima?! Što bi rekla mlada Bosna  to je “teška zloupotreba ludaka”.

Go home government, you’re drunk.

Nazovite me ciničnom, ali ja prosto ne mogu da poverujem da je kući koja producira VB, važnija neka tamo devojčica – pft, pa šta rađaju se one svaki dan – od možda i najveće gledanosti otkad su prodali licencu srpskim televizijama.

Ne mogu.

U odnosu na to bih Vas molila da pročitate intervju sa sajta B92  sa vlasnikom social media agencije ipyro, koja je stajala iza dobro poznate i mnogo puta prepričavane i komentarisane kampanje protiv nasilja, Fondacije B92. Citiraću jedan odgovor koji savršeno oslikava naslov ovog posta.

ipyro je podržao B92 kampanju. Koji su vaši komentari vezani za nju?

Prvo, moramo da napomenemo da smo ponosni što smo pozvani da budemo deo ove kampanje. Dosta smo razmišljali o tome kako da motivišemo naše pyrose, da svoju “online moć” iskoriste da urade nešto posebno za naše društvo. Rekli smo im da će šerovanjem videa sa potresnom porukom postati deo onih koji prepoznaju problem nasilja, i žele da mu stanu na put. I eto, sada se vide plodovi našeg rada.

Na stranu to što sam imala (ne)priliku da upoznam vlasnika tokom nekakvog razgovora za posao koji je najmanje na to ličio, budući da potencijalni poslodavac nije želeo da mi otkrije prirodu posla koji bi trebalo da radim a ni da sačeka da završim Coca-Colu koju sam naručila nakon što je shvatio da ja nisam odgovarajuća osoba za tu poziciju, moram da kažem ni da mu maniri baš nisu na mestu.

Nakon čitanja ovog intervjua, došla sam do zaključka da njegova vizija uspešne i delotvorne kampanje protiv nasilja na socijalnim mrežama jeste izjednačavanje rešavanja ogromnog društvenog problema sa kliktanjem na SHARE dugme.

Istovremeno, čitav taj model angažovanja je dizajniran sa namerom da podilazi ego tripovima kojekakvih spodoba (pišem spodobe jer ne znam kako osobe koje imaju bar molekul kritičkog stava mogu u to da poveruju), te im se možda javlja nekakav smisao života tog dana kada su šerovali video koji je angažovan u borbi protiv nasilja, pronalazeći svoju nit društveno korisnog delovanja u nadi da će taj efekat leptira i njihovo slabašno mlataranje krilima po Facebooku imati efekta i u realnosti.

Dakle, na trenutak zajebite to što će ko zna koliko žena i muškaraca postati žrtve nasilja dok vi ovo čitate, na stranu to što je kampanja pokrenuta na potpuno neetički način bez ikave naznake da je u pitanju spot a ne realni vapaj za pomoć jedne mlade žene na koji su se mnogi i odazivali, već se javlja kobno pitanje – šta će biti sa onima koji zaista poveruju i prihvate taj model rešavanja društvenog problema i nastave da ga primenjuju u budućnosti? Neće ni biti budućnosti?!  

522138_235995806542703_1223914250_n

“Ma samo ti to izbaci na Facebook, rešiće se viralno, ne moramo mi ništa stvarno da uradimo.”

Građanski aktivizam par excellence – nema šta!

Ne, ni slučajno nemojte prijaviti slučaj nasilja kada ga vidite, ni slučajno nemojte zaštiti osobu za koju vidite da je zlostavljana, nemojte donirati novac sigurnim kućama, nemojte se obraćati drugima (ne samo ženama – svima!) sa poštovanjem, nemojte ponuditi pomoć onima koji imaju manje od vas, ni slučajno nemojte da ukazujete osobama iz vašeg okruženja da postoje i drugi načini rešavanja problema koji zapravo zahtevaju da dignete guzicu iz te fotelje iz koje klikćete. Ma jok.

Umesto toga samo kliknite SHARE i ostavite neki vickast komentar kako biste napravili BUZZ ili još bolje – platite ipyro agenciji da to obavi umesto vas.

Svaka čast Eldad – NOT!

Advertisements