Savet za štampu promenio Statut: Nadležnost proširena na internet medije

by ana.milanovic

Ne znam koliko ste upoznati i upoznate sa slučajem nekorektnog izveštavanja o ubistvu Stele Gundelj povodom kog sam, između ostalih koje su pisale kritičke tekstove /Sonja Pavlović, Dokona Popadija, Sajber Van der Last/ ja pisala žalbu NUNS-u i Savetu za štampu i tražila da kao regulatorna tela na neki način sankcionišu ili bar reaguju na seriju nekorektnih objava na tu temu.

nuns

Očekivano, potegli su nepostojanje zakonske regulative koja se odnosi na internet medije. U prevodu, rekli su “mi imamo zakonsku osnovu da nas ne bude briga“.

Odgovor iz Saveta za štampu je, osim iste poruke, nosio i dozu subjektivnog koja je verovatno nastala u trenutku kada je sekretarka Gordana Novaković shvatila da sam ja (potpuno slučajno, zapravo) uradila njen posao umesto nje, pa mi je veoma neprofesionalno odbrusila.

Evo linkova ka prepisci koju smo obavile, a možete da vidite i komentare.

Prvo pismo Savetu

Prvi odgovor Saveta

Drugi odgovor Saveta

Iako sam imala utisak da je ta priča završena jer Zakon o javnom informisanju nije imao konkretnu odredbu koja se odnosi na portale, prijatno me iznenadila objava NUNS-a da je Savet za štampu ipak promenio svoj Statut i da od sada građani i građanke mogu da podnose žalbe i na portale.

Izmenama Statuta Saveta za štampu takođe je omogućeno njegovoj Komisiji za žalbe da se ubuduće izjašnjava i o tome da li je prekršen Kodeks novinara u onim medijima koji nisu prihvatili nadležnost Saveta, što do sada nije bilo moguće.

Iako je u pitanju izricanje mišljenja regulatornih tela koje se vrlo često svede samo na “oštro osuđujemo” bez novčanih kazni ili druge vrste sankcija, važno je da ta vrsta javne osude ipak bude upućena od strane institucije koja poseduje određenu dozu autoriteta, koji će vremenom i učestalošću reakcija dobiti i agensno svojstvo i početi da deluje pri kreiranju stavova javnog mnenja i podstakne na kritičko sagledavanje medijskih sadržaja.

Ali neće nikad ako nema reakcije koja stiže od vas, nas, njih, svih.

Iako to nije tako veliki korak, važno je da svi počnu da uviđaju da jeste i njihov problem kada mediji krše etičke standarde, kada se ugroze građanska prava onih o kojima se piše i na taj način ukažu da kršenje novinarskog i etičkog kodeksa, mizoginija, šovinizam ili jezičko nasilje bilo koje vrste i da “medijski linč” nikada nisu ispravni i  da to nije nešto što je “normalno” i što treba da bude deo naše svakodnevice, bilo offline ili online, javno ili privatno.

I da se mora rešiti.

